Przyszłość i perspektywy reklamy drukowanej

drukowana reklama

Wszelkie analizy dotyczące branży reklamowej jednoznacznie wskazują, że największe wzrosty odnotowuje reklama mobilna i internetowa. Nie da się ukryć, że te dziedziny reklamy rozwijają się najprężniej i z całą pewnością ten trend utrzyma się w przyszłości. Nie oznacza to jednak, że tradycyjne formy promocji odchodzą do lamusa. Nic nie wskazuje na kres reklamy drukowanej, chociaż niewątpliwie trzeba przygotować się na zmiany.

Tradycyjne reklamy często uważane są za bardziej wiarygodne

Reklama cyfrowa zapewnia wiele korzyści, które trudno byłoby osiągnąć tradycyjnymi metodami. Możliwość łatwego i dokładnego zmierzenia skuteczności komunikatów marketingowych, dostęp do nieograniczonej liczby statystyk, personalizacja, różnorodne formy optymalizacji kampanii, docieranie do konkretnej grupy odbiorców itd. Obecnie reklama cyfrowa sprawdza się w praktycznie w każdym biznesie. Czy zatem drukowane nośniki reklamowe są nam jeszcze w ogóle potrzebne?

Przewidywania wieszczące rychły koniec reklamy drukowanej nie sprawdziły się i wiele wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości nic się w tej kwestii diametralnie nie zmieni. Tradycyjne formy promocji nadal okazują się przydatnym narzędziem dla reklamodawców. Często funkcjonują jako dodatkowa, uzupełniająca ścieżka dotarcia do potencjalnych odbiorców, spełniając nie mniej istotną rolę w kampaniach marketingowych. Okazuje się, że reklamy drukowane cieszą się sporym zaufaniem odbiorców, niekiedy nawet większym niż komunikaty cyfrowe.

Chociaż coraz więcej osób podejmuje decyzje zakupowe, używając Internetu, to jednak siłą reklam drukowanych jest ich namacalny charakter. To mocny argument przemawiający za stosowaniem tradycyjnych form reklamy, szczególnie w kampaniach mających na celu zwiększenie świadomości marki czy kampaniach wizerunkowych.

Zaletą reklam drukowanych jest również ich większa czytelność i zdolność skupienia uwagi. Użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych często wykonują kilka zadań jednocześnie: przeglądają strony internetowe, rozmawiają, czytają, odbierają powiadomienia w telefonie, słuchaj muzyki itd. Ta wielozadaniowość sprawia, że nie skupiają swojej uwagi na komunikatach marketingowych. Kolejnym problemem z tego zakresu jest tzw. ślepota reklamowa (zwana też ślepotą banerową). Jest to zjawisko, które polega na tym, że użytkownicy Internetu bez wyciągnięcia jakichkolwiek informacji niemal automatycznie zamykają wszelkie wyskakujące okienka z reklamą. W przypadku reklamy drukowanej, gdy uda nam się zwrócić uwagę odbiorcy, mamy duże szanse na to, że chociaż na chwilę skupi on swoją uwagę na prezentowanej treści.

Reklama drukowana — nowe wyzwania

Chociaż nic nie wskazuje na kres reklamy drukowanej, to jednak jest sporo wyzwań, którym muszą stawić czoła reklamodawcy decydujący się na tę formę promocji. Aby rzeczywiście przyniosła oczekiwane rezultaty, musi przede wszystkim wyróżniać się wysoką jakością oraz użytecznością dla potencjalnego odbiorcy.

Żywotność reklamy drukowanej jest znacznie większa niż reklamy cyfrowej i to jest potencjał, który mogą wykorzystać reklamodawcy. Teczki firmowe, notesy, kalendarze, wizytówki, katalogi itp. są przechowywane tygodniami, a nawet miesiącami (w niektórych przypadkach nawet latami). Jeśli zadbamy o to, by przygotowane nośniki reklamowe cechowały się wysoką jakością i użytecznością, ich efektywność może bezpośrednio przełożyć się na osiągnięcie zamierzonych celów biznesowych.